Foto: Soupstock, Bigstock

Foto: Soupstock, Bigstock

Christiansborg er hårdt ramt af hårdnakkede rygter om de skræmmekampagner, som politikerne er overbeviste om, at modstanderne planlægger. Men faktisk er der tale om en metaskræmmekampagne startet af kommentatorer, der keder sig.

Døren brager op på Socialdemokraternes kampagnekontor, og en forpustet kommunikationsrådgiver kaster sig ind over et bord i det centrale war room, hvor valgkampen koordineres. Han har en stak udprint fra Twitter i hånden.

“Har I hørt det, har I hørt det? Skræmmekampagnen kommer, skræmmekampagnen kommer!” gisper han og viser, hvordan indtil flere danskere på det sociale medie er enige om, at en frygteligt mudderholdig negativ kampagne mod partiet er lige på trapperne.

Sex, løgn og YouTube
“Ingen er endnu sikre på, hvad kampagnen indeholder, men pålidelige omend diffuse rygter siger, at den er fæl og indeholder både sex, løgn og YouTube!” understreger rådgiveren.

Han står ikke alene med sin frygt. Hos Venstre fortæller en højtplaceret kampagnerådgiver, at man også her har kendskab til en snarlig omgang velkoordineret frygtpropaganda.

“Vi har hørt fra en person, som kender en, der engang var gæst i JERSILD minus SPIN, at de andre planlægger den værste mudderkastningsskræmmekampagne, som nogensinde er set. En af den slags, som vores anstændige parti aldrig kunne finde på at stå bag,” forklarer han med angsten lysende ud af øjnene.

Kommentatorer står bag
Kun hos Kristendemokraterne er man ikke bange for skræmmekampagner, tværtimod.

“Jeg vil gerne understrege, at vores parti faktisk stadig mener nogle ting om abort og homoseksuelle, som næsten kunne være kontroversielle, og hvis nogen vil problematisere det på en polemisk måde, der kan kaste blot en lille bitte smule medieomtale af sig, kan de bare komme an,” opfordrer partiformand Stig Grenov.

En politisk analytiker ved et større dansk dagblad indrømmer dog, at skræmmekampagnerne om de forestående skræmmekampagner er et påhit fra kommentatorernes side.

“Vi ved jo alle, at det grimmeste, man reelt har at frygte i en dansk valgkamp, er partiledernes bevidstløse gentagelse af de samme dødssyge fokusgruppetestede slogans, der varieres minimalt i partilederdebatter. Men vi har altså kun det sjov, vi selv laver. Desværre,” forklarer han.