Foto: Alexandrum01

Foto: Alexandrum01

Efter et helt liv med flittig brug af pen og papir har Karina Wendt droppet de mange breve. “Min hverdag har åbnet sig på en ny måde,” siger hun.

Skrive, skrive, skrive, folde sammen, ind i kuverten, adresse på og så ned i kiosken efter et frimærke. Sådan er mange aftener og weekender i Karina Wendts liv gået, faktisk siden hun lærte at skrive.

“Jeg brugte brevskrivningen intenst. Det blev et fast ritual, at jeg skulle sende et par kort med hilsner hver uge og mindst ét langt brev til en god ven, som boede i den anden ende af landet,” fortæller den 31-årige oversætter, der for omkring en måned siden besluttede sig for at droppe brevene. Efter mange år med pen og papir føltes det bare ikke godt længere.

“De sidste par år skrev jeg nærmest af vane og ikke, fordi det gjorde mig glad. Det var også trættende ikke at kunne se verden for, hvad den var, men konstant tænke på, hvordan jeg skulle beskrive mine oplevelser i et postkort.”

Kold tyrker
Derfor tog Karina Wendt en kold tyrker: Ud med alle kuglepennene, kuverterne og kortene. Aftenerne og weekenderne var pludselig frie.

“Jeg oplevede, at min hverdag åbnede sig på en helt ny måde, og at jeg slet ikke savnede at skrive breve,” siger hun og tilføjer, at hun måske ville have fortsat brevskrivningen, hvis ikke der var gået så meget selvpromovering i det.

“Folk skrev kun til mig om alt det, der gik godt. De præsenterede et perfekt ydre på skrift, som jeg slet ikke kunne kende, når jeg mødte dem personligt.”

Mere rent engang
Karina Wendt mener også, at kommercialiseringen af posten har gjort det mere uoverskueligt at fortsætte som brevskriver.

“Det var mere rent, dengang man kunne tømme sin postkasse uden at blive overdynget med reklamer og gratisaviser, der tvinger én til fx at følge med i nyhederne og tager tiden fra alt det væsentlige,” siger hun.

I stedet for at skrive breve har Karina Wendt kastet sig over Facebook.

“Nu, hvor jeg er blevet mor, har jeg ændret mine prioriteter og sparer tid ved at skrive det samme til mange mennesker på én gang. Desuden er jeg ikke en del af en forbrugerkultur, fordi det er gratis at være på Facebook i modsætning til at bruge penge på brevpapir og kuverter.”