Foto: Public domain

Foto: Public domain

Verdens mest berømte maleri vil fremover forestille et generisk landskab, fortæller museet Louvre og forklarer, at den oprindelige hovedperson fremstiller kvinder som passive objekter for mænds blikke.

De fleste har formentlig set motivet utallige gange. Enten i sin originale form på Louvre i Paris eller gengivet i magasiner, på T-shirts eller som postkort. Mona Lisa er nok det mest kendte og udbredte maleri i verden.

Men fra næste uge vil titelfiguren ikke længere optræde på Leonardo da Vincis lærred.

“Maleriet blev skabt i en tid, hvor kvinder blev opfattet som passive objekter for mænds blikke. Mona Lisa er et eksempel på en kvinde, der forventes at smile og se mystisk ud, mens hun holder munden lukket,” fortæller museumsdirektør Jean-Luc Martinez, der har ansat fire italienske kunstmalere til at fjerne Mona Lisa fra maleriet og erstatte hende med et landskab, der ligner baggrunden på den oprindelige Mona Lisa.

“Der vil være nogle træer og buske, måske lidt vand eller en vandresti. Vi har forsøgt at holde motivet så neutralt og inkluderende som muligt, så hverken beplantning eller kulturelementer reproducerer patriarkalske normer,” fortsætter han.

Barberet husslave
Italienske feminister har bifaldet den drastiske ændring af maleriet, men mener, at man også bør ændre titlen.

“Ordet ‘mona’ er en kønnet tiltale, der fastholder kvinder i en rolle som enten underdanige hustruer eller giftemodne jomfruer. I øvrigt giver det ingen mening at opkalde et maleri efter en person, der ikke optræder på det,” lyder det fra aktivist Lisa Di Pietro, der selv har oplevet mange henvisninger til sin navnesøster:

“Flere mænd har kaldt mig Mona Lisa, som om det var en kompliment. Men jeg vil ikke sammenlignes med en husslave, der føler sig nødsaget til at barbere sine øjenbryn for at leve op til tidens forskruede skønhedsidealer.”

Jesus væk fra nadver
Louvre står ikke alene med sin drastiske beslutning. Også kirken Santa Maria delle Grazie, der udstiller Den sidste nadver, overvejer at udslette undertrykkende motiver fra da Vincis andet meget kendte værk, lyder det i en pressemeddelelse:

“Jesus er i centrum, omgivet af mænd, hvilket kan virke ekskluderende på både jøder, muslimer, asatroende og kvinder.”