Foto: viewapart, Bigstock

Foto: viewapart, Bigstock

Runde karakterskalaer og flydende fakulteter. Det skal kendetegne fremtidens multiversiteter, som Alternativet har på tegnebrættet.

Midt på et bord står en bakke vildtvoksende karse. Rundt om den snor en lang, farverig bomuldssnor sig i snirklede mønstre. Det er Alternativets model for multiversiteterne, der skal revolutionere måden, vi tænker uddannelse. Partiets uddannelsesordfører, Carolina Magdalene Maier, forklarer, at snoren skal forstås som et opgør med lineær tænkning, og at karsen er resultatet:

“Karsen symboliserer den sunde vækst, som sker inden for – og uden for – rammerne af et uddannelsessystem, der tænker mere i spiraler end i rette vinkler,” siger hun og uddyber:

“For så strømmer viden i kredsløb frem for at blive stablet som mursten og cement.”

Som med spillekort
Mere konkret fortæller Carolina Magdalene Maier, at multiversiteterne skal fungere som flydende fakulteter, der ikke er klart afgrænsede fra hinanden.

“Sådan er virkeligheden jo også,” siger hun og fremhæver, at Alternativets forslag dermed lever op til tidens krav om, at uddannelser skal kunne bruges til noget.

Desuden skal karaktersystemet tilpasses den nye uddannelsesform. Skalaen bliver rund, og selvom det kan lyde besynderligt, er det meget let at forstå, forklarer uddannelsesordføreren:

“Det er ligesom med spillekort, hvor esset både kan være det højeste og det laveste.”

Hun understreger, at hun helst så, at man helt gik bort fra karaktergivning, men at det ikke er realistisk her og nu.

“Men med en rund skala bliver det trods alt lettere at lade karaktererne kredse om multiversiteternes faglige indhold, som fremover skal være det reelle omdrejningspunkt,” siger hun.

Spontant pensum
Det er Alternativets tanke, at multiversiteternes faglige indhold skal spire frem i takt med, at de studerende tilegner sig viden. Derfor skal pensum også opstå spontant.

“Her vil de flydende fakulteter være en stor fordel, fordi det gør det muligt for en studerende at gå på tværs af fx statskundskab, geologi og nanoteknologi,” forklarer hun og påpeger, at de studerende derved opnår en større indsigt i verdens mangfoldighed:

“Det er ligesom med selve teorien om multiverserne. Det er som om, universet fortæller os, at mange ting godt kan være den rigtige.”