Foto: stokkete, Bigstock

Foto: stokkete, Bigstock

Videnskabelig viden er en potensforlænger, der skræmmer kvinder og andre mindre begavede grupper såsom medlemmer af minoritetsgrupper væk, konkluderer amerikansk feminist i sin ph.d.-afhandling.

Det sprog, der bruges på universiteterne, signalerer, at der er tale om noget, som er så svært, at kvinder og minoritetsgrupper ikke tør kaste sig ud i det. Det er et problem, mener Laura Parson, der har en ph.d. i laveste fællesnævnerstudier.

“Sproget skaber et indtryk af ekstremt vanskelige kurser, hvilket gør det uoverkommeligt for dem, der ikke er selvsikre på de områder, såsom kvinder og minoritetsgrupper. For vi må huske, at disse grupper er lidt dumme i det og derfor har behov for at kunne gå på universitetet uden at blive udsat for vanskeligt stof,” siger hun.

Kønnede på den ufede måde
Parson kritiserer desuden, at såvel kursusbeskrivelser som pensum er kønnede på den ufede måde.

“Der bliver fokuseret på individuelle præstationer, hvilket jo nærmest er det samme som en knytnæve i synet på alle, der ikke tilfældigvis er hvide mænd. For kvinder og medlemmer af minoritetsgrupper er jo fællesskabsorienterede og vil hellere løfte i flok end at konkurrere mod hinanden,” siger hun og tilføjer, at hendes udsagn naturligvis også er kønnet, men på en langt federe og mere frigørende måde.

Løsning: sænk niveauet!
Laura Parson har også et løsningsforslag parat:

“Sænk niveauet! Der er ingen grund til, at det skal være så svært at gå på universitetet. Det er kun på den måde, fordi mænd gennem århundreder har brugt deres særlige form for viden som potensforlænger”

Efter hendes mening vil en verden, hvor folk er mindre kloge, i det hele taget have langt bedre forudsætninger for at komme forskelsbehandling og marginalisering af minoritetsgrupper til livs:

“Problemet er, at kvinder og minoritetsgrupper har lært at spejle sig selv i en verden fyldt med kloghedskrav, som ingen normale mennesker kan leve op til. Hvis vi nu bare gjorde det acceptabelt at synke ned på deres niveau, ville langt flere kunne opnå gode resultater, og så ville selv kvinder og minoritetsgruppemedlemmer få en chance for at føle sig selvsikre.”