Foto: RaStudio, Bigstock

Foto: RaStudio, Bigstock

Ordet “problemregning” gør nutidens skolebørn utrygge, mener både eksperter og forældre. Flere af landets skoler har derfor sendt udtrykket på pension og erstattet det med “udfordringsregning”.

“Der findes ikke problemer, kun udfordringer.”

Den devise har slået rod i den danske mentalitet. Alligevel skal skoleelever løse opgaver i problemregning. Det er en udfordring, mener flere eksperter fra Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU).

“Alene ordet kan tage modet fra selv den bedste. Hvem vil regne noget, som er et problem, ud? Tiden er for længst løbet fra det begreb, men skolerne er ikke fulgt med, og det går ud over børnene,” siger professor Frida Jansen, der leder et projekt om anerkendende sprogbrug i læringssituationer.

Alle elsker en god udfordring
I projektet sammenligner Frida Jansen skoler, der er fulgt med tiden og har erstattet udtrykket med “udfordringsregning”, med skoler, der er mindre fremme i skoene. Det er endnu for tidligt at komme med konklusioner, men Frida Jansen har en klar forventning om resultatet:

“Ingen ønsker at møde et problem, men alle elsker en god udfordring. Bare det at præsentere eleverne for udfordringsregning giver dem blod på tanden på en helt anden måde. Jeg føler mig overbevist om, at vi vil se en mærkbar forskel på resultaterne i de progressive skoler sammenlignet med dem, der bruger udtryk fra gamle dage.”

Lille Sigrid har ikke mavepine mere
38-årige Katrine Nordby er mor til Sigrid, som går i 5. klasse i en folkeskole på Østerbro. Hun er meget lettet over, at hendes datter ikke længere skal slås med problemregning.

“Lille Sigrid kom tit hjem med mavepine og kunne slet ikke overkue alle de problemer. Det er gået helt over nu, hvor hun har udfordringsregning i stedet. Det er virkelig god udfordringsløsning fra skolens side,” siger hun.

Både hun og Frida Jansen håber, at landets øvrige skoler hurtigt følger trop, så alle elever kan få det trygge læringsrum, de fortjener.

“Næste skridt bliver, at gymnasier og universiteter indser, at det er langt mere motiverende for de studerende at arbejde med udfordringsformuleringer,” slutter Frida Jansen.