Foto: Marijonas, Bigstock

Foto: Marijonas, Bigstock

“Når du for eksempel læser Paulus’ epistel til romerne uden at være medlem af menigheden i Rom, læser du en andens private korrespondance. Og det er et klart lovbrud,” påpeger advokat Thomas Høyer Madsen.

“Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.”

Sådan lyder sidste sætning i 13. kapitel af Første Korintherbrev, også kaldet Paulus’ Første Brev til Korintherne.

Her taler apostlen Paulus til menigheden i Korinth om kærlighedens natur og opfordrer menigheden til at bilægge deres interne stridigheder og følge den sande tro. Han diskuterer også kvindens rolle, ægteskab og genopstandelsen. Alt sammen velkendte skriftsteder for mange kristne, men faktisk ulovlige at læse, kopiere og dele.

Kirker bryder loven
“Der står klart og tydeligt i straffelovens § 263, stk. 1, at man kan få op til seks måneders fængsel, hvis man åbner og læser andres breve, og her har Paulus jo tydeligt sagt, hvem hans breve er stilet til, om det så er korinthere, efesere, romere eller andre,” siger advokat Thomas Høyer Madsen og tilføjer, at ikke bare kristne kirker og gejstlige bryder loven dagligt:

“Citatet om, at størst af alt er kærligheden, har jeg set utallige steder, på plakater og malerier, endda på kaffekrus. Jeg ved ikke, om de mennesker, der køber og udstiller den slags merchandise i deres hjem, er kristne, men de gør i hvert fald noget ulovligt.”

De forskellige breve eller epistler optræder i Det Nye Testamente, men eftersom Biblen ikke har en entydigt anerkendt oprindelig forlægger, bliver det svært at retsforfølge denne for i første omgang at have brudt brevhemmeligheden.

“Men hæleren er ikke bedre en stjæleren, så alle de forlag, der gennem tiden har oversat og udgivet Biblen med alle Paulus’ private breve, gør sig også skyldige i at bryde brevhemmeligheden,” påpeger Thomas Høyer Madsen og tilføjer, at også udgiverne af Peters og Senecas breve har begået en alvorlig forbrydelse.

Spørgsmål om samtykke
Han er klar over, at det kan blive svært for ham ene mand at retsforfølge både forlæggere, kristne kirker og producenter af merchandise med tekster fra brevene. Derfor håber han på støtte fra gode kræfter, der ligesom han mener, at privatliv er en menneskeret.

“Vi taler så meget om hævnporno og samtykke, men spurgte man nogensinde Paulus, inden man udgav hans meget personlige betragtninger? Han taler for eksempel om, hvorvidt det er godt at gifte sig, når man føler lidenskab, og siger nogle ret nedsættende ting om kvinder. Den slags kan godt være pinligt at få ud i offentligheden.”