Foto: Nantucket Historical Association Library, Wikipedia

Foto: Nantucket Historical Association Library, Wikipedia

Rigsdagen har vedtaget en ny trafiklov, der lovliggør automobilkørsel på de danske veje. På grund af et politisk kompromis skal man dog spænde en hest foran sit motorkøretøj.

Efter hårde forhandlinger lykkedes det sent mandag aften at vedtage en ny, længe ønsket trafiklov, der skal tage højde for flere danskeres ønske om at køre i motordrevne kareter, de såkaldte automobiler, på de danske veje.

For dem, som drømmer om at udskifte seletøj med et rat, er der gode nyheder. Det bliver nemlig lovligt at føre et automobil. Men på grund af politisk modstand mod en fuld legalisering, er det dog et krav, at man har spændt en hest foran.

Bedste af begge verdener
Lensgreve og medlem af Landstinget Victor de Lindenburg forklarer, hvorfor han og så mange andre modsatte sig ønsket om fuldt hesteløse kareter.

“Danmark har haft en tusindårig tradition for transport af både personer og varer via heste og hestetrukne vogne. Derfor er det ikke rimeligt, at man i fremskridtets navn vil gøre tusindvis af staldejere, opdrættere, seletøjsmagere og hestepærefjernere arbejdsløse, fordi nogle fløse har forelsket sig i en modedille,” siger han.

“Med den nye ordning har vi garanteret en fair løsning for både dem, som godt kan lide heste og dem, der drømmer om deres helt eget automobil. Ja, havde jeg levet i et land med større indflydelse fra det engelske sprog via stadig ikke opfundne massemedier, ville jeg have kaldet det en win-win-situation,” fortsætter landstingsmanden, der også har en politisk stikpille til sine forhandlingspartnere.

Regeringen: Kan udlægges som stor sejr
“Til næste valg vil jeg bede alle, særlig dem i hestebranchen, erindre sig, at det var os konservative, der stod for denne ansvarlighed i forhold til at forhindre teknologiens amokløb. For tænk Dem, hvor det dog ville have været ganske aparte, om det var socialdemokraterne, der således havde forsvaret verden af i går,” siger han og slår en så animeret og hjertelig latter op, at han næsten taber sin monokel.

Trafikminister Hans Bramming fra regeringspartiet Venstre er ærgerlig over, at det ikke lykkedes regeringen at få sin politik igennem.

“Jeg synes dog, man skal fokusere på de gode ting, og det er et såre stort fremskridt, at danskerne nu lovligt kan anvende motordrevne kareter. Naturligvis er det ærgerligt, at der skal spændes en hest foran, men det er trods alt bedre end ingenting, og det kan man faktisk også udlægge som en ret stor sejr,” forklarer han.