Foto: Guido Amrein, Bigstock

Store skibe produceret udelukkende af naturlige og letnedbrydelige materialer, for eksempel træ, der bliver drevet frem af enorme lærredsduge, som kan indfange vinden. Sådan kan fremtidens containertransport se ud ifølge Alternativet.

“Jeg var i gang med at lave lækre gourmetøstershatte dyrket på økologisk kaffegrums indsamlet på min ladcykel som en del af et cirkulært økonomisk projekt, da jeg så vinden blæse i en lille vindmølle, som min nevø havde sat i en potte.”

Alternativets klimaordfører, Rasmus Nordqvist, fortæller begejstret om, hvordan han fik idéen til at revolutionere måden, vi transporterer containere på.

“Men det stopper ikke her,” tilføjer Rasmus Nordqvist endnu mere begejstret.

“Skibene skal bygges af biologisk nedbrydelige materialer som træ. Se det for dig: En hel flåde af træskibe med lærredssejl, der drives frem af bæredygtig vindkraft. Dét er fremtiden. Måske træet endda også kan bruges som et bæredygtigt alternativ til det materiale, som benproteser er lavet af?”

Danmark som firstmover
Der vil ifølge Rasmus Nordqvist være mange jobs og masser af fordele for Danmark i at være firstmovers:

“Vi vil kunne udvikle og forfine teknikken til at bearbejde og samle trædelene og få et forspring i forhold til konkurrenterne. Man kunne også gå flere sammen i kooperativer, en slags træskibsværfter, hvor man kunne co-create skibene,” siger Nordqvist, der forestiller sig delegationer fra andre lande, der kommer til Danmark for at lære de nye teknikker:

“Det kan åbne nye eksportmarkeder for træskibe, men også for knowhow og viden om samarbejdsformer,” tilføjer han eftertænksomt.

Rasmus Nordqvist vil ikke afvise, at der i en overgangsperiode stadig vil være behov for Maersk Triple E-containerskibe, der kan laste 18.270 tyvefodscontainere. Men det vil kun være, indtil de bæredygtige træskibe med sejl er oppe på samme kapacitet.

Kulturforsøgsprojekt i København
I første omgang skal projektet køre som et kulturforsøgsprojekt i København, hvor Alternativets kulturborgmester, Niko Grünfeld, har været positivt indstillet over for at udbyde en kulturpulje, hvor man kan ansøge om udviklingsmidler til projekter med kreative bud på fremtidens bæredygtige containertransport:

“Vi har allerede modtaget flere ansøgninger. Heriblandt en rigtig god ansøgning om at bygge træskibe med vind som drivkraft lavet af genanvendte paller, der tilføjer endnu en sustainability-dimension til Alternativets vision om bæredygtig containertransport,” afrunder Niko Grünfeld.