Foto: Stashom, Bigstock

Et nyt maleri på Socialdemokratiets gruppeværelse viser, hvordan den tidligere socialdemokratiske borgmester i Brøndby Kjeld Rasmussen scorer i EM-finalesejren i fodbold i 1992. Kunstnermiljøet i oprør over, at man kan se, hvad maleriet forestiller.

Den socialdemokratiske Ishøj-borgmester Per Madsen header bolden frem til Kjeld Rasmussen, der elegant tager den med forbi den tyske forsvarer med brystet og scorer med et fladt skud via stolpen. På tilskuerpladserne jubler tidligere socialdemokratisk amtsborgmester Vibeke Storm Rasmussen.

Den scene kan man se udspille sig på det ottende maleri i rækken, der viser Socialdemokratiets og arbejderbevægelsens historie. Maleriet er som de andre syv malet af kunstneren Jakob Brostrup som en del af projektet Folkets Tid.

S lyttede til vestegnsborgmestrene
Historikere har i forbindelse med præsentationen af de første syv malerier været kritiske over, at tidligere statsminister Vilhelm Buhl stod på fiskekutteren Henny i forbindelse med redningen af de danske jøder, selvom Buhl og Socialdemokratiet var for samarbejdspolitikken.

Ifølge Socialdemokratiets pressemeddelelse viser det ottende maleri “partiets lydhørhed overfor de vestegnsborgmestre, der var kritiske over for udlændingepolitikken i slutningen af 1980’erne, hvilket danner en lige linje til nutidens socialdemokratiske udlændingepolitik.”

Samtidig er maleriet “et billede på det stærke socialdemokratiske velfærdssamfund, der hjalp fodboldklubberne og gjorde EM-sejren i 1992 mulig”.

Man kan se, hvad det forestiller
Efter præsentationen af det nye maleri har en lang række kunstnere meldt sig i kritikerkoret.

Peter Rasmussen, formand for Sammenslutningen af Nonfigurative Kunstnere, der organiserer alle danske kunstnere undtagen Johnny Madsen, siger:

“Man kan jo se, hvad det forestiller! Man kan slet ikke gyse af fryd over forventningen om, hvor provokerede småborgerlige mennesker bliver over ikke at kunne finde ud af, hvad i alverden det forestiller. Det virker næsten som om, maleriet på en vulgær figurativ måde henvender sig direkte til almindelige mennesker og deres tvivlsomme smag.”

I kunstmiljøet er der frygt for, at Socialdemokratiet er ved at bevæge sig væk fra at støtte den moderne, nonfigurative kunst. Kunstnergruppen Superflex har derfor lavet en protestplakat med sorte bogstaver på orange baggrund med teksten:

“SOCIAL DEMOCRATS, PLEASE DON’T LEAVE US ALONE WITH THE DANES!”