Foto: Johan Wessman – News Øresund, Wikipedia

Kort inden valgkampen har Dansk Folkeparti ansat den 42-årige cand.scient.pol. Morten Østergaard til at føre partiets valgkamp, da han ifølge partiet har unikke evner til at flytte vælgere over midten.

Senest den 17. juni skal Danmark have en ny regering, og de fleste partier har for længst planlagt deres strategi i den kommende valgkamp i detaljer. Men i sidste øjeblik har Dansk Folkeparti valgt at udpege en ny ansvarlig for deres valgkamp. Det udtaler partiformand Kristian Thulesen Dahl ved et pressemøde.

Sender vælgere over midten
“Vi har valgt at ansætte den 42-årige statskundskabsuddannede Morten Østergaard som ny kampagneleder. Både fordi han kommer med en unik og ungdommelig energi, og fordi vi er sikre på, at han er den helt rigtige til at flytte vælgere over midten,” siger Thulesen Dahl og fortsætter:

“Det er ingen hemmelighed, at vi ikke står så stærkt i meningsmålingerne, som vi gerne ville. Det er et signal fra vælgerne, som vi tager meget alvorligt. Morten har vist, at han, selv når det ser allersortest ud, er i stand til at komme Dansk Folkeparti til undsætning, få vores politik til at stå knivskarpt i vælgernes bevidsthed og, ja, kort sagt være den lille sprække, lyset kommer ind ad, som Leonard Cohen så poetisk synger om.”

Ifølge Kristian Thulesen Dahl er Morten Østergaard særlig skarp på udlændingepolitikken.

“Det helt utrolige ved Morten er, at han nærmest ikke kan sige ordet udlændinge, før vælgerne strømmer fra Socialdemokratiet til Dansk Folkeparti. Han er ganske enkelt et kommunikationsmæssigt naturtalent, som er fuldstændig i særklasse.”

Skaber vælgerfremgang når han svømmer
Kristian Thulesen Dahl regner ikke med at give Morten Østergaard særlige instrukser for, hvordan partiets valgkamp skal tilrettelægges.

“Vi giver ham fuldstændig frie tøjler, for uanset hvad han gør, ser det ud til at være en enorm succes for os. Selv når han tager en svømmetur, formår han at sende vælgere over til Dansk Folkeparti. Så for os politikere handler det bare om at give Morten plads til at gøre det, som han nu engang gør bedst, og det er at profilere Dansk Folkepartis mærkesager.”