Foto: Toronto Public Library, Wikipedia

De nymodens bicykler er til fare for trafiksikkerheden, roder hovedstadens byrum til og får både noble herrer og fruentimmere til at ligne tåber. Det mener borgere og politikere, der nu kræver indgreb mod den tohjulede svøbe.

Klokken er kvart over otte mandag morgen, og på Vesterbrogade er trafikken tæt af hestevogne, der kører dagens forsyninger af manufakturprodukter, kolonialvarer og meget andet til og fra hovedstaden. Men der er ikke gået mange minutter, før en herre på en cykel på faretruende vis kommer slingrende ind og ud mellem trafikanterne og kun med nød og næppe undgår at kollidere med en vogn fra Carlsbergs bryggerier. Cyklisten må køre derfra under eder og forbandelser fra den chokerede ølkusk.

“Sådan et kaos er her hver morgen. Cyklisterne er fuldstændig uansvarlige, og det er kun et spørgsmål om tid, før en af dem bliver trampet ihjel af en hest,” siger kusken Ejnar Hauffsten med et resigneret suk.

Reducerer herrer til klovne
Igennem de seneste år har han bemærket, hvordan cyklisterne i København er blevet til stadig større gene for medtrafikanter og hovedstadens æstetiske fremtoning.

“Tager man et kig på Amagertorv eller området foran Hovedbanegården, er der jo nærmest sort af tilfældigt henkastede cykler, som får vor smukke by til at fremstå som en marskandiserforretning,” siger han og fortsætter:

“Ikke nok med det. Enhver kan jo se, at de såkaldte cyklister også i sig selv virker voldsomt beskæmmende. Enhver herres fremtoning bliver reduceret til det rene klovneri, når han på uskønneste vis kommer slingrende og pumpende i pedalerne på en sådan indretning. For fruentimmernes vedkommende tør jeg slet ikke tænke på, hvad der kan ske, når deres underliv kommer i kontakt med den gnubbende og gnidende friktion fra sadlen.”

Skal sikre plads til automobiler
Men der kan være håb forude for Ejnar Hauffsten og de mange andre københavnere, som opfatter den nye cykeldille som en tvivlsom fornøjelse. På Københavns Rådhus har man også bemærket, at cyklisterne udgør et stadig større problem, og man overvejer nu at indføre en begrænsning på højst 200 cykler i Indre By.

Det fortæller en talsmand for overborgmesteren, der gør det klart, at en begrænsning af cyklismen er nødvendig, hvis der skal være plads til de mange nye automobiler, som mange regner med vil blive et oplagt fuldautomatisk, lugt- og svedfrit alternativ til såvel hestevogne som cykler.