Foto: digitalista, Bigstock

Foto: digitalista, Bigstock

Det er især transport- og logistikbranchen, der efterspørger kurser i Bevidst Planløs Ledelse, skriver Fagbladet 3F om metoden, der klæder lederen på til effektivt og på daglig basis at sikre forvirring og en høj fejlrate på arbejdspladsen.

Hos vognmand Ove Carlsen i Ebeltoft er der travlhed på kontoret. Der laves vagtplaner, og planlæggeren dobbelttjekker, at de er så fejlbehæftede og uoverskuelige, at der med sikkerhed vil opstå misforståelser og utilfredshed blandt chaufførerne.

“Det er nyt for os, men hold op, hvor giver det pote,” siger Ove Carlsen, der før sommerferien var på kursus i Bevidst Planløs Ledelse, som er en metode, der, som navnet antyder, går ud på at gøre medarbejdernes arbejdsdag så forvirrende og uforudsigelig som muligt, i bedste fald på en måde, som også går ud over virksomhedens kunder og samarbejdsparter.

Kræver stålsat ledelse
Det lyder måske nemt, men det kræver en kompetent og stålsat ledelse at fastholde et højt niveau af planløshed på arbejdspladsen. Er der blot tale om sløseri, vil der nemlig ofte være mønstre, som medarbejderne vil gennemskue og indrette sig efter. Derfor tager flere og flere ledere på kurser i metoden, fremgår det af en artikel i netavisen Fagbladet 3F.

“For tiden er der virkelig stor efterspørgsel på kurser i Bevidst Planløs Ledelse,” siger journalist Helene Olesen, som har fulgt Ove Carlsen i tiden før, under og efter, han var på kursus.

“Det har også været meget lærerigt for mig. Selvom metoden primært egner sig til transport og logistik, kan jeg se mange muligheder for at implementere den i andre brancher,” fortæller hun.

Kreative udfordringer hver dag
Ove Carlsen er enig og fortæller til RokokoPosten, at hver eneste dag byder på spændende, kreative udfordringer.

“Det har helt klart givet min arbejdsdag et løft. Jeg har altid været ligeglad med medarbejderne, men ligegyldigheden kom ikke rigtig til udtryk i min ledelsesstil. Nu har jeg lært ting som at sende ændringer til vagtplanen ud sidst på aftenen og så lukke alle telefoner. Eller at ansætte folk, der ikke kan et ord dansk og uden at se dem til en samtale først. Den slags ville jeg ikke have fundet på selv,” siger han og slutter:

“Det sætter også kulør på hverdagen, når man ringer til en chauffør, der er på vej til Padborg, og siger til ham, at han skal køre til Videbæk i stedet. Når han så siger, at en kollega lige er færdig med en tur til Herning, svarer man, at han skal til Sønderborg nu, så han ikke kan bruges, og så skynder man sig at lægge på. Du kan tro, sygefraværet er steget – det er så festligt at være vidne til.”