Foto: Expensive, Bigstock

En gruppe fyrede jyske betonarbejdere opfordrer journalister til at bruge mere tid på deres egen branche. De har fået nok af mediernes væg til væg-dækning af lukningen af den virksomhed, de indtil for nylig var ansat i.

Kenneth Mortensen er 32 år gammel og arbejdede indtil udgangen af oktober for virksomheden Himmerland Beton i Hobro sammen med 14 kolleger. Men efter at virksomheden tabte en stribe offentlige udbud, og en planlagt omfartsvej ved Mariager endte med at blive annulleret, så direktøren for Himmerland Beton sig nødsaget til at dreje nøglen om.

Imidlertid er lukningen af en jysk produktionsvirksomhed ikke noget, som bliver forbigået i tavshed af de landsdækkende medier, fortæller Kenneth Mortensen.

Afviser opkald fra Natasja Crone
“Da jeg skulle tømme mit skab på kontoret, måtte jeg nærmest slå mig vej derind, da både TV 2 og DR havde parkeret sendevogne lige foran hoveddøren og nærmest grådkvalt insisterede på at høre, hvad vi følte i situationen, og …,” når han at sige, inden han bliver afbrudt af sin mobiltelefon, der ringer med lyden af Volbeats “For Evigt”.

“Det var Natasja Crone, der ringede for ottende gang i dag. Den kvinde nægter ganske enkelt at acceptere et afslag,” siger Kenneth Mortensen med et suk og afviser opkaldet.

Kenneth fortæller, at hans afskedigede kolleger har oplevet en tilsvarende massiv medieinteresse.

“Rikke inde fra administrationen siger, at Weekendavisen vil lave et portrætinterview med hende om smerten ved at blive afskediget midt i livet, mens min ufaglærte kollega Peter har fået tilbudt en podcast på Heartbeats,” forklarer han og understreger, at han forstår journalisternes interesse.

“Selvfølgelig er det sympatisk, at de gerne vil vide, hvad jeg synes, der var det bedste fundament, jeg nogensinde har støbt, og hvilket eftermæle jeg føler, at Himmerland Beton efterlader i det danske betonlandskab. Det er smigrende, at medierne har fokus på vores arbejdsvilkår. Men helt ærligt ville jeg ønske, at de ville lade os være lidt i fred.”

Journalister bør se på egen branche
I stedet mener Kenneth Mortensen, at journalisterne burde se lidt nærmere på, hvad der sker i deres egen branche.

“Måske er det på tide, at de erkender, at det konkrete Danmark ude i provinsen ikke er verdens navle. Jeg tror faktisk, at der sker mange interessante ting i mediebranchen, som journalisterne er godt kvalificerede til at dække.”