Foto: Leif Jørgensen, Wikipedia

Forsinkelser skal fremover kaldes “tid til at få hjertet med” og nedslidt udstyr betegnes “veterantog”. Det mener DSB og peger på, at en hård tone i togdebatten har skabt store problemer for dansk togdrift, som risikerer at blive radikaliseret.

“I forhold til den kollektive transports imageproblem ser Transport- og Boligministeriet en udfordring i, at Passagerpulsen meget ofte vælger at italesætte den kollektive transport negativt.”

Så klar er Transport- og Boligministeriets dom over et forum for togpassagerer, Passagerpulsen, som man derfor har valgt at lukke fra 2020. Nu viser det sig, at ikke kun ministeriet mener, at den negative italesættelse af dansk kollektiv transport er et stort problem.

Vigtigt at få hjertet med
“I DSB mener vi, at den største kilde til utilfredshed med dansk togdrift er, at passagererne konsekvent har nejhatten på. Det er nærmest umuligt at lave en positiv historie om DSB, når alting evig og altid skal vinkles negativt,” siger Peter Vestermark, der er talsmand for DSB, og fortsætter:

“Eksempelvis har Passagerpulsen udarbejdet en såkaldt Hall of shame, hvor de offentliggjorde billeder af stationer, som de mente, var grimme og slidte. Men hvorfor ikke i stedet fokusere på, at stationerne er rustikt indrettet i unik retrostil samt særdeles CO2-venlige, fordi de ikke har unødvendige forbrugsfremmende faciliteter som kiosker og toiletter?”

Ifølge Peter Vestermark er det også et stort problem, at folk insisterer på at opfatte forsinkelser som et onde.

“Noget af det vigtigste, når man rejser, er at få hjertet med og tage sig tid til at nyde omgivelserne. Derfor er det måske ikke så slemt endda at få 14 minutter ekstra på Slagelse Station, mens man venter på et IC3 mod Nyborg, eller at kunne nyde udsigten ud over baneterrænet ved Københavns Hovedbanegård, mens ens Öresundståg holder stille et kvarters tid, inden det kan få plads på en perron.”

Risikerer radikalisering
Peter Vestermark understreger, at man naturligvis ikke kan tvinge passagererne til at holde en ordentlig tone, når de taler om DSB.

“Men hvis ikke folk modererer deres sprog, skal de være klar over, at det kan blive værst for dem selv. Hvis man konsekvent insisterer på at tale negativt om semioffentlige virksomheder, bliver de meget let radikaliseret. Og er der noget, som folk ikke skal ønske sig, er det IC4-tog, der bliver udadreagerende.”