Foto: WDG Photo, Bigstock

Foto: WDG Photo, Bigstock

Utrolig barnligt at begå kriminalitet, bare fordi man ikke får sin vilje, lyder det fra Filip af Frygien, der ikke giver meget for Jesus’ klage på korset.

Endnu et curlingbarn, der vil have offerstatus, og som kræver, at hele verden lytter til hans forkælede jammer.

Så hård er dommen over Jesus, hvis det står til den frygiske skriver og kommentator Filip. Han har fulgt tømrersønnen og livsstilsguruen igennem de sidste par år, hvor Jesus er blevet et stort navn blandt især skøger og toldere.

“De grupper har i lang tid skullet høre på en masse anklager om, at de var syndige og uhumske, men så kom Jesus, en karismatisk taler, der henvendte sig direkte til dem og sagde, at de også havde noget at byde på. På den måde kan man sige, at Jesus er en slags bronzealderens Jordan Peterson,” siger Filip og beskriver, hvordan Jesus i flere år har talt om, at der vil komme et gudsrige, hvor alting er vendt på hovedet.

Kan ikke tjene på det
“Det er jo ikke noget, vi ikke har hørt før – og i mere nuanceret form – fra en række andre jødiske dommedagsprædikanter. Men Jesus har en evne til at få det banale til at lyde dybt – selvom han selvfølgelig ikke kan finde ud af at tjene penge på det, ligesom Svend Brinkmann kan.”

Filip af Frygien mener dog, at Jesus også har mere problematiske sider, der siger noget om, at vi lever i en individualistisk og forkælet tid.

Kalder ham Kristus
“Vi har tidligere set, hvordan Jesus ikke er bleg for at begå kriminalitet, hvis tingene ikke lige går, som han ønsker det, hvilket er utrolig barnligt. Så raserer han et tempel, så helbreder han nogen på sabbatten. Hallo, Jesus, vi andre er her også, og vi kan faktisk godt lide vores templer og at holde hviledagen hellig! Det er som om, han er den eneste person, der tæller – og hans hjernevaskede følgere giver ham bare ret og kalder ham endda Kristus,” siger den frygiske kommentator, der mener, at Jesus-dyrkelsen er blevet til en offerkult i disse dage, hvor Jesus hænger på korset, dømt for forræderi og gudsbespottelse.

“Manden er en forbryder, og alligevel påberåber han sig offerstatus og siger, at vi ikke ved, hvad vi gør, og at det endda er os, der skal tilgives. Øh, jo, jeg ved godt, hvad jeg gør: kritiserer endnu et curlingbarn, der vil have medlidenhed, og det har jeg det fint med,” slutter Filip.