Foto: Krakenimages.com, Bigstock

Foto: Krakenimages.com, Bigstock

Det kan godt være, at unge nyuddannede jobsøgende har det hårdt, men det er endnu værre at læse deres mange ubrugelige ansøgninger igennem, lyder det fra brandingfirma.

“Ham her skriver, at han er omstillingsparat og hårdtarbejdende,” brøler Bjarne Knudsen med et bredt smil ud i et kontorlandskab, der stemmer i med grin og hujen. Til et bifald lader han elegant ansøgningen glide ned i den makulator, der står midt i lokalet.  

Efter de seneste ugers debat om dårlige vilkår for unge nyuddannede jobsøgende har RokokoPosten interviewet Head of Recruitment hos brandingfirmaet YourVision, Bjarne Knudsen, for at høre, hvordan ansøgningsprocessen ser ud fra den anden side af skrivebordet. 

“Der har ikke været meget at grine af på arbejdspladsen det seneste års tid,” udtaler Knudsen, mens han stopper, hvad der ligner et par hundrede ansøgninger mere ned i makulatoren.

“Men vi har i det mindste stadig de unges ansøgninger at hygge os med.”

Ingen adgang uden erfaring
“Vi lavede en jobannonce, fordi vi ledte efter en kommunikationsmedarbejder,” fortæller Knudsen, “og i løbet af et par dage havde vi modtaget flere hundrede ansøgninger fra håbefulde nyuddannede. De fleste af dem har slet ingen erfaring. Hvordan regner de med at træde ind på arbejdsmarkedet uden at have haft et arbejde før? Der er jo ingen, altså nul virksomheder, der vil have nogen, der ikke har erfaring.”

Bjarne Knudsen påpeger, at det er hårdt at læse så mange ansøgninger igennem, når han ved, at han ikke skal bruge dem til noget.

“Vi har allerede lovet jobbet væk til en fyr, jeg kender fra et tidligere job. Så som regel læser vi dem ikke – hvem har tiden? Ikke mig, jeg har jo et arbejde at passe, ha ha!” 

Råd til jobsøgende
Som tidligere medarbejder på Jobcenter København giver Bjarne Knudsen dog gerne de unge nogle råd med på vejen.

“Jeg plejer fx at understrege, at de skal gøre brug af deres netværk for at få en fod indenfor på arbejdsmarkedet. Det kan være folk, de kender fra et tidligere job, eller en af deres nyuddannede medstuderende.”

“Og vær altid høflig, det giver sig selv. Jeg havde en ansøger forleden, som skrev og brokkede sig over, at hun ikke havde hørt fra os i de to måneder, der var gået, siden hun sendte sin ansøgning,” fortæller Knudsen og forklarer hurtigt, at de havde fundet en anden i mellemtiden.

“Man kommer ingen vegne med sådan en attitude! Forstår hun ikke, hvor mange der står i kø for at få det job, og som ikke brokker sig sådan? Vi havde meget sjov på redaktionen, da jeg læste hendes mail højt.”