Foto: Sushiman, Bigstock.

Tuborgs ikoniske gyldne dame smider den uværdige serveringsbakke og får et respektabelt arbejde som CSR-chef i en større dansk virksomhed, hvor hun skal vise powerpoints og arbejde med FN’s verdensmål.

Tuborgs gyldne dame skal ikke længere beskæftige sig med nedværdigende arbejde som servitrice i den danske restaurationsbranche. I stedet får hun et respektabelt arbejde som CSR-chef i en større dansk virksomhed. Sådan er meldingen fra Tuborg.

“Et mærkat med en dame, der serverer øl for mænd, er et æstetisk symbol på strukturel ulighed,” siger Tuborgs brand manager, Claus Hagesen.

Servicebranchen for studerende uden selvværd
I første omgang var planen, at den gyldne dame skulle stå med en øl, så hun blev en ligestillet del af festen. Men nu har Tuborg fået en endnu bedre idé. Den gyldne dame bliver CSR-chef i en større dansk virksomhed.

“Det er uværdigt at arbejde i servicebranchen. Det er kun for studerende uden selvværd og svenskere. Den gyldne dame vil på etiketterne og markedsføringen fremover blive vist som en akademisk uddannet, handlekraftig CSR-chef med ben i næsen og sine meningers mod,” siger Claus Hagesen.

Fremlægger vigtige powerpoints
Han fremviser stolt en etiket, hvor den gyldne dame meget energisk fremlægger en farverig powerpoint for en flok medarbejdere. På en anden etiket sætter hun et udviklingsprojekt i gang, hvor virksomheden arbejder med at implementere FN’s verdensmål i det daglige arbejde for at understøtte den grønne omstilling og redde verden.

“Vi vil gerne have, at den gyldne dame beskæftiger sig med de store visioner for vores samfund og den grønne omstilling, for den slags kan kvinder faktisk godt i dag. Men vi vil også gerne vise et bredere perspektiv på den gyldne dame end bare arbejdslivet,” siger Claus Hagesen.

Derfor har Tuborg fået fremstillet etiketter, hvor den gyldne dame er del af et netværk for fremadstormende power women. I netværket roser kvinderne uopfordret hinanden på sociale medier med kommentarer som “godt brølt, løvinde”, “du er en gudinde” og “tak for dig”.

“Det er vigtigt for os at følge med tiden, og det er derfor, vi laver denne relancering af den gyldne dame, hvor hun lever et mere værdigt liv og rent faktisk gør en forskel i verden,” afslutter Claus Hagesen.