En mand fra den øvre middelklasse fik en virkelig dårlig oplevelse med et flyselskab, som sælger meget billige flybilletter. Der kan være tale om en konkurrenceforvridende kobling af pris og kvalitet, mener eksperter.

“… og så, da jeg troede, det ikke kunne blive værre, kom stewardesserne rundt med skrabelodder.”

Svenning Hansen fra Vejle skjuler ansigtet i hænderne og hulker lavmælt ved tanken om det rædselsfulde klimaks på den gennemført forfærdelige flyvetur, han foretog tidligere denne måned fra Billund til Stansted.

Ikke alene forsøgte kabinepersonalet at sælge ham tvivlsomme skrabelodder. Svenning måtte også kæmpe for en vinduesplads på grund af et chokerende system uden faste sæder og betale for al forplejning ombord.

Kaffe kostede penge
“Når nu flyvemaskiner er blandt de mest appetit- og tørstfremmende transportformer, kom det virkelig bag på mig, at de pure nægtede at udlevere selv kildevand i de 90 minutters flyvetid, hvor vi ikke havde mulighed for at opsøge nogen alternativ form for forplejning overhovedet. Jeg forsøgte endda at forklare dem, at det efter min mening var en overtrædelse af Genèvekonventionen, men de lo blot hånligt og krævede flere euro for selv en lillebitte dåse Sprite,” fortæller han tydeligt rystet.

Flyselskabet har forsøgt at undskylde det skandaløst lave serviceniveau med, at de lave billetindtægter ikke tillader store omkostninger til forplejning og andet.

Konkurrenceforvridning
Men at der skulle være en proportionalitet i forholdet mellem betaling og kvalitet, afviser Britta Eriksen, der er forsker ved Dansk Institut for Kvalitative Prisstudier på Syddansk Universitet og mener, at der er tale om en søgt bortforklaring.

“Der er intet forskningsmæssigt belæg for at postulere en sådan sammenhæng mellem pris og kvalitet. Idéen om, at en ekstremt høj betaling er koblet til et overlegent produkt, bliver dagligt tilbagevist af både DSB, Danmarks Radio og moderne kunst. Al tilgængelig forskning tyder på, at når man opererer med et så elendigt serviceniveau, som tilfældet er hos de billige flyselskaber, er det fordi, de faktisk hader kunder,” forklarer hun.