Foto: Terri Heisele, Freeimages.com

Foto: Terri Heisele, Freeimages.com

Danske skolebørn er de bedste i verden til noget, som hverken kan måles eller forklares med ord. Det forklarer en ekspert i pædagogik.

Det er nu videnskabeligt bevist, at der er noget, som danske skoleelever er bedst til. Det fremgår af rapporten “Unævnelige kompetencer: Mod fremtidens endnu mere diffuse mål”, som Danmarks Pædagogiske Universitet præsenterede ved en pressekonference i går.

Her fortalte projektleder professor Søren Tjele, at den danske folkeskole er den bedste i hele verden til at give børnene en bestemt kompetence.

Bedre end kineserne
“Det er muligt, at kineserne er bedre til at læse, regne og være kreative, men jeg kan love for, at det, som vi har opdaget, at danske børn er allerbedst til – det kan kineserne slet ikke finde ud af!” siger han.

Imidlertid er det ikke uproblematisk at formidle præcist, hvad forskerne har opdaget.

“Problemet er, at der er tale om en helt særlig slags kompetence, der grundlæggende ikke kan formidles sprogligt eller måles, men blot sanses og fornemmes på mere abstrakt vis,” forklarer Søren Tjele, men understreger, at det absolut ikke gør den unikke faglighed mindre værdifuld.

Vigtigt for erhvervslivet
For heldigvis er forskerne i stand til at være anderledes specifikke, når de skal forklare, hvad kompetencen kan bruges til.

“Det er noget, som er uhyre vigtigt for at gøre eleverne til hele mennesker. Desuden er kompetencen helt uundværlig i en globaliseret økonomi og noget, som virksomhederne vil efterspørge helt vildt meget på fremtidens arbejdsmarked,” siger Tjele.

Professoren forklarer, at man ikke ønsker at politisere på baggrund af rapporten, men blot at fastslå, at det danske uddannelsessystem fungerer upåklageligt, og at der ikke er grund til at lave noget om.

Jelved: Lærere ufejlbarlige
Også fra politisk hold er der glæde over konklusionen.

“Selvom det ikke kan forklares, er det utrolig rart at få bekræftet, at danske elever er rigtig gode til noget,” siger undervisningsminister Christine Antorini (S), som dog mener, at eleverne vil opøve kompetencen endnu mere, hvis de går i skole hele dagen.

Kulturminister Marianne Jelved (R) er også begejstret og erklærer, at undersøgelsen bekræfter lærerstandens iboende ufejlbarlighed.