Trods udfordringer fra nye spillere på markedet er Danmarks største rockerbande, Hells Angels, kommet bedre gennem tredje kvartal end ventet.

Hells Angels opskriver forventningerne til hele året i regnskabet for tredje kvartal med knap syv millioner kroner. Det fortalte økonomidirektør Bjarke “Lammekøllen” Svendsen i går ved et pressemøde, som blev afholdt i virksomhedens svært befæstede hovedsæde i Københavns Nordvestkvarter.

Særligt gruppens underafdeling HA Cannabis står for den positive udvikling, og for første gang i flere år er overskuddet her ligefrem så stort, at ledelsen kalder afkastet “tilfredsstillende”.

HA Cannabis overrasker
“Vi mærker stadig de positive eftervirkninger af myndighedernes indgreb mod Pusher Street i 2004, der tvang os til en gunstig nytænkning af vores distributionsnetværk. De mange pop up shops for cannabis og andre produkter, som vi har etableret i københavnske lejligheder og parker, har revolutioneret markedet og givet os mulighed for at komme i kontakt med helt nye kundegrupper,” siger Bjarke Svendsen.

I HA Human Trafficking går det til gengæld ikke så godt. Skønnet for årets produktion må sænkes til omkring 12 kvinder om dagen mod en tidligere prognose på 16-20 kvinder om dagen. På bundlinjen skuffer prostitutionsforretningen med en væsentlig ringere indtjening, end man havde håbet på. Den negative udvikling vil man i det kommende år vende gennem opsøgende arbejde på landets bordeller, hvor man satser på øget cash flow i form af beskyttelsespenge.

Brutal konkurrence
De senere år har det danske marked for banderelaterede ydelser været i rivende udvikling, hvor flere spillere har forsøgt at erobre andele. Ikke alene er konkurrencen fra Bandidos og etnisk brandede organisationer som Loyal to Familia brutal; den hollandske koncern Satudarah har for nylig indgået aftaler med danske franchisetagere om at åbne lokale filialer. Det bekymrer imidlertid ikke Hells Angels’ økonomidirektør.

“Hells Angels byder naturligvis enhver ny aktør på det danske marked velkommen med åbne arme, men konkurrenter bør være opmærksomme på, at det danske marked er et ekstremt konkurrencepræget sted, hvor kun den stærkeste overlever,” siger Bjarke Svendsen.