Foto: cookiestudio, Bigstock

Foto: cookiestudio, Bigstock

Elever fra folkeskolens afgangsklasser kræver lovgivning, der gør det muligt at slippe for forstyrrende forældre. “Fint nok, at vi kun får årskarakterer, men vi har brug for arbejdsro, ellers ødelægger det vores chancer senere i livet,” siger talsmand.

Om det er forældrene, der skal tilbage på arbejde, eller eleverne, der skal i skole, er ikke så vigtigt. Det væsentlige er at sikre arbejdsro til de mange elever i folkeskolens 9.- og 10.-klasser, som den seneste måned har været nødt til at modtage fjernundervisning.

Forlængelsen af denne ordning skaber dyb frustration hos de unge, som er hjemme med deres forældre.

“Altså, min mor og far fatter ikke, at jeg har brug for arbejdsro, og at det ikke kun gælder de få timer, jeg læser lektier, men hele dagen, fordi hjemmet i denne tid er min skolebænk,” siger 16-årige Mads Oskar Nguyen.

De larmer og forstyrrer konstant
15-årige Frederikke Jørgensen fortæller, at hun forgæves har forsøgt at skaffe arbejdsro derhjemme.

“Jeg har sågar låst mig inde på mit værelse, men så går der ikke lang tid, før min mor står og banker på og spørger, om der er noget galt. Det er helt umuligt at koncentrere sig om noget. De larmer og forstyrrer konstant,” siger hun og fortsætter:

“Min far er hjemsendt med løn, så han arbejder ikke. I stedet laver han videoer til sine Facebook-venner flere gange om dagen, og så forventer han, at vi andre stiller op og følger hans nyeste påfund.”

Prøver at give dem opmærksomhed
Mads Oskar Nguyen ved godt, at hans forældre ikke gør det for at genere ham.

“De er også utrygge ved situationen og har mere brug for opmærksomhed end normalt. Det er bare svært at jonglere med det hele, for man vil gerne være en god søn, men skolen skal jo passes,” siger han.

Hans mor er ved at gå ud af sit gode skind, fortæller han:

“Hun kommer konstant og spørger, om jeg har brug for hjælp, om jeg er sulten, om jeg vil bage sammen med hende … Hun forstår godt, når jeg siger, at jeg er nødt til at koncentrere mig, men det er, som om hun har glemt det ti minutter senere.”

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) forstår de unges frustrationer.

“Jeg vil gøre, hvad jeg kan, for at afhjælpe situationen. Indtil da råder jeg de unge til at tale med deres forældre, når de har fri. Forklar dem stille, roligt og kærligt, hvad det vil sige at gå i skole og husk, at det er i orden at sige klart fra, når de bliver alt for påtrængende,” siger hun.