Foto: paul prescott, Bigstock

Foto: paul prescott, Bigstock

I en ny kampagne gør en række store tøjmærker opmærksomme på, at man bekæmper børnearbejdsløshed i Asien, hvis man køber deres produkter.

Smilende børn, der er i gang med at farve tøj i udendørs bassiner. En lille dreng, der stolt afleverer penge til sin mor. En teenagepige, der køber ris på et marked for sine egne penge.

Det er blot nogle af de billeder, man kan opleve rundtomkring på danske togstationer og busstoppesteder i øjeblikket. Billederne er led i en ny kampagne fra en række store tøjfirmaer, der gør opmærksomme på, at man ved at bruge deres produkter er med til at sikre, at børn i lande som Bangladesh og Myanmar får foden indenfor på arbejdsmarkedet, samtidig med at de bidrager til familiens økonomi.

Rækker ud til den politiske forbruger
“Vi ved, at det for mange forbrugere er vigtigt, at deres penge ikke blot giver dem selv et godt produkt, men at de også er med til at gøre verden til et bedre sted,” siger Helena Løvenstjerne, der står i spidsen for sammenslutningen af tøjfirmaer.

“Derfor vil vi gerne gøre kunderne opmærksomme på, at vi løfter en meget stor social opgave ved at bekæmpe børnearbejdsløshed. Kunderne skal vide, de gør en positiv forskel,” uddyber hun og erkender, at kampagnen først og fremmest handler om at sælge mere tøj, men understreger, at den også skal give kunderne en følelse af, at de er en del af en global bevægelse for at bekæmpe arbejdsløshed blandt børn i ulande.

Ikke kun tage jobbet for pengene
Ifølge Helena Løvenstjerne ligger der en stor arbejdsindsats bag tekstilgiganternes succes med at nedbringe børnearbejdsløshed i flere asiatiske lande. Det er nemlig ikke lige så nemt at have børn ansat på tøjfabrikker som voksne.

“For det første er det jo ikke sådan, at de her børn står nede på et jobcenter et sted i Bangladesh eller sender jobansøgninger på nettet. Vi skal selv finde dem via vores lokale netværk, hvor vi blandt andet arbejder med lokale skoler og børnehjem,” fortæller Helena Løvenstjerne, der dog understreger, at det kræver noget særligt af børnene at blive ansat på tekstilfabrikkerne.

“Vi oplever desværre nogle gange, at børnene kun tager imod arbejdet for pengenes skyld og derfor kræver mere i løn. Men det er vigtigt, at de ser jobbet som en vej ind på arbejdsmarkedet, der kan føre til bedre jobs i fremtiden, i stedet for at de kun tænker på penge her og nu,” afslutter hun.