En 26-årig tekstforfatter fra København satte sit gode navn og rygte over styr, da han brugte passiv form i et reklameslogan. “Jeg er en færdig mand,” erkender han nu.

“Her sælges sunde snacks”. Sådan lød det slogan, som Janus Berggreen Olsen udfærdigede til en grønthandler, som havde bestilt en markedsføringskampagne hos reklamebureauet, hvor Janus indtil for nylig var ansat som tekstforfatter.

Grønthandleren er godt tilfreds. Han har fået mange nye kunder efter lanceringen af kampagnen, hvis hovedformål var at informere om salget af sunde snacks.

Men Janus’ kolleger og chef var så rasende over brugen af den passive form, at det kostede den unge tekstforfatter jobbet.

“Vi kan ganske enkelt ikke stå inde for en medarbejder, der ikke engang mestrer de helt basale grundregler for konstruktion af aktive tekster,” forklarer Janus’ chef, Pernille Markussen.

Jura som eneste udvej
Janus Berggreen Olsen selv kan godt forstå, at reklamebureauet ikke kunne beholde ham.

“Det er selvfølgelig ærgerligt, for jeg må jo sande, at jeg er en færdig mand i reklamebranchen,” udtaler han og understreger, at det ikke betyder noget for ham, at sloganet har skaffet grønthandleren en bedre omsætning:

“Hans kunder er jo ikke fagfolk, så deres mening er sådan set ligegyldig,” erkender Janus, der mener, at juraen må være den eneste udvej for en mand med så tørt et sprog som hans.

Og heldigvis lader det til, at Janus har gode chancer for at begå sig i juraens verden. Advokat Holger Vissing udtaler til RokokoPosten, at man i hans bureau vil tage mod Janus med åbne arme:

“Såfremt den rette, formelle uddannelse tilvejebringes, vil en mand som Janus Berggreen Olsen bestemt kunne antages,” vurderer advokaten.