En sjællandsk kvinde mødte i går åbenlys foragt, da hun kun dvælede ved Edvard Munchs “Melankoli” i tre sekunder.

Siden starten af oktober har kunstmuseet Aros’ Munch-udstilling, Angst/Anxiety, tiltrukket kulturinteresserede fra hele landet og modtaget lutter stjerner fra en begejstret anmelderstand.

Men ikke alle er lige interesserede i de udstillede værker.

Således gik den 57-årige gymnasielærer fra Korsør, Elsebeth Thrane, forbi det berømte maleri, Melankoli, efter blot tre sekunders dvælen.

“Jeg hæftede mig straks ved det,” fortæller Geert Ebbesen, der stod ved siden af Elsebeth Thrane og reagerede med en forarget armbevægelse, da det lidt for hurtige kig fandt sted.

“Normalt ville man forvente, at en person stod længe ved et så iøjnefaldende mesterværk,” mener Ebbesen, der er chokeret over, at hverken Munchs brug af symbolik eller maleriets formidling af eksistentiel tomhed kunne holde Elsebeth Thranes opmærksomhed fanget i længere tid.

Menneskelig afstumpethed
Også Kira Jensen, der studerer kunsthistorie på Københavns Universitet, er rystet.

“Det er bare en topnederen ting at gøre! Jeg selv havde planlagt at bruge hele weekenden i Aarhus (hvor Aros ligger, red.) for at have så meget tid til udstillingen som muligt. Når den her kvinde så ikke værdiger ‘Melankoli’ mere end tre sekunder, er det tegn på en ikke bare æstetisk, men også menneskelig afstumpethed,” mener Kira Jensen, der forsøgte at råde bod på Elsebeth Thranes fadæse ved selv at kigge på maleriet i næsten syv minutter.

Kunsthistoriker og ekspert i museale bevægelsesmønstre, professor Inger Nørgaard Larsen, mener, at de andre gæsters reaktion var forventelig.

Social kontrol nødvendig
“I gennemsnit bruger en gæst på et kunstmuseum mellem 17 og 36 sekunder på et værk – lidt mere, hvis det er Jeff Koons’ ‘Dirty-Ejaculation’,” forklarer Nørgaard Larsen.

Når en museumsgæst som Elsebeth Thrane bryder denne norm, bør omgivelserne sige fra og udøve social kontrol:

“Værket er stort og afgørende. Det bør selv en gymnasielærer fra Korsør forstå.”

Elsebeth Thrane har ikke ønsket at udtale sig, men er efter sigende rejst hjem til Sjælland og har ikke planer om at besøge flere kunstudstillinger i år.