Efter at to værter på det licensfinansierede Radio24syv har udviklet et gratis blad til intelligente kvinder, tager de knap så kloge damer bladet fra munden og kalder det nye Damernes Magazine for et konkurrenceforvridende tiltag.

Elise Jensen er 31 år, salgschef og storforbruger af blade som Eurowoman, Cover og Costume, der mest handler om mode og makeup. Desuden er Elise dum.

“Ja, jeg er nok det, man vil kalde en dum kvinde. Måske var jeg ikke så uintelligent til at begynde med, men efterhånden har magasinerne fordummet mig så meget, at jeg primært tænker på dumme ting,” forklarer Elise, der hver måned betaler omkring 300 kr. for sine blade.

Skubber det dumme ud
Derfor er hun vred over, at de intelligente kvinder nu får gratis adgang til et magasin, der henvender sig specielt til dem. Det drejer sig om Damernes Magazine, som to værter på Radio24syv, Rasmus Bruun og Frederik Cilius, har udviklet og vil dele ud fra d. 31. august.

“Det kan ikke passe, at en statsstøttet radiokanal kan lave et klogt blad for borgernes licenspenge og give det væk for ingenting. Hvis de dumme magasiner skal konkurrere med gratis tilbud, får de enormt svært ved at overleve,” mener Elise og forudser, at Damernes Magazine vil skubbe op til halvdelen af de dumme blade ud af markedet.

“Unge, påvirkelige kvinder, som først lige var begyndt at læse dumme magasiner, vil nu få smidt intelligente ting i ansigtet helt gratis og dermed få nemmere ved at vende sig imod alt det kloge. Efter et par måneders klog påvirkning er det klart, at de ikke længere gider læse dumme ting,” forklarer den 31-årige salgschef og mener, at hun selv har læst så meget dumt, at magasinet ikke vil have nogen effekt på hende.

Begge køn kan være kloge
Hos intelligente kvinder byder man til gengæld Damernes Magazine velkommen.

“Som klog kvinde synes jeg, det er dejligt med et magasin om kloge ting som politik, kultur og samfund, også selvom de fleste af skribenterne er mænd,” forklarer skoleleder Hanne Hovbakke på 41 år og understreger, at begge køn godt kan være intelligente.

“Men de er kloge på hver deres måde. For kvinder er det noget med at læse interviews om andre kloge kvinder, der ved noget om Syrien eller iværksætteri. For mænd er det noget med Anders Breinholt og usandsynligt dyre armbåndsure,” konstaterer Hanne Hovbakke.