I en mystisk udgave af København, som for nylig blev opdaget i en anden dimension, bliver større offentlige anlægsprojekter færdige til tiden uden budgetoverskridelser.

“Ærlig talt er det en underlig ting at spørge om,” siger den ansvarlige for metrobyggeriet, Anne Linnet, med lige dele undren og forargelse, da RokokoPostens korrespondent spørger, om det er normalt, at offentlige anlægsprojekter står klar til tiden.

“Naturligvis er det normalt. Det er jo en pine for naboerne i ugevis at lægge øre til larmen fra de kinesiske bygningsarbejdere, som borer metrotunneler, så folk regner selvfølgelig med at kunne bruge den nye infrastruktur i god tid inden deadline, og der er taget højde for oprydning og uregelmæssigheder, når politikerne har lovet, at projektet står klar til en bestemt dato,” uddyber hun og spørger retorisk, hvem borgerne egentlig skulle kunne stole på hvis ikke deres egne demokratisk valgte repræsentanter.

Styr på økonomien
Også økonomihåndteringen er der styr på. Enhedslistens politisk udpegede revisionsansvarlige på metroprojektet, den tidligere landsdommer Peter Brixtofte, arbejder benhårdt på at sikre, at der bliver holdt styr på borgernes penge.

“Når man har med så store projekter at gøre, er det vigtigt, at ingen bare angiver et for lavt tal tidligt i processen og så kræver flere penge, når projektet er i gang. Prøv at forestille dig, at arrangørerne havde underbudgetteret det internationale Melodi Grand Prix, der til maj bliver afholdt i Herning. De ansvarlige ville jo blive skudt og projektet lukket ned,” forklarer han.

Lytter til vismænd
Derfor har dommer Brixtofte da også sørget for, at overskuddet på metroprojektet røg direkte tilbage i borgernes lommer i form af en skattelettelse.

“Det var en ide, som jeg fik fra De Radikale, som selv havde fået den fra nogle økonomiske vismænd. Dem lytter de nemlig meget til,” siger Peter Brixtofte beskedent og understreger, at enhver embedsmand eller politiker i hans sted naturligvis ville have gjort det samme.

Udvidelsen af den københavnske metro bliver åbnet samme dag som den aarhusianske havnetunnel og en letbane i Odense, der alle er blevet færdige adskillige år før tiden og indvies af henholdsvis Helle Thorning-Schmidt, Bjarne Corydon og Henrik Sass Larsen, der i paralleluniverset er socialdemokrater.