“Vi har klart fejlvurderet, hvor vores styrke som byer ligger,” udtaler de to borgmestre og lover samtidig, at de aldrig igen vil ansætte et københavnsk reklamebureau til at udfærdige deres slogans.

“Dybt krænkende og bizart.” “Jeg kan slet ikke forstå tankegangen bag.” “Det giver et helt forkert indtryk af vores holdning til marsvin og joggingtøj.”

Sådan lød nogle af reaktionerne, da den sønderjyske by Tønder og den nordjyske by Brønderslev gik sammen om et kækt og fængende slogan, der skulle trække virksomheder, familier og turister til begge byer.

Sloganets formål var at præsentere Tønder og Brønderslev som naturskønne og rolige steder, der alligevel havde fingeren på pulsen og kunne tale til unge, smarte børneforældre. Det københavnske reklamebureau Wordcutter, der stod for opgaven, brugte en række kendte associationer og vendte dem til noget nyt, frækt og udfordrende, men i en jysk og venlig tone.

Man skal bare tænke “Nå”
Ifølge indbyggerne slog satsningen imidlertid helt fejl.

“Som tøndring vil jeg ikke associeres med den slags. Folk kunne jo tro et og andet om, hvad der foregår i mit køkken,” siger førtidspensionist Grethe Poulsen, der er fuldt ud tilfreds med at leve i en lille by, der er helt blottet for egne slagord:

“Jeg vil bare have, at folk tænker ‘Nå’, når de hører navnet Tønder.”

I Brønderslev er man også glad for, at sloganet er trukket tilbage. Men automekaniker Ivar Nielsen mener dog, at det kunne være gået meget værre:

“Vi kunne have brugt en million på en skrækkelig engelsk catchphrase som ‘Aarhus. Danish for progress’. Så var vores trods alt bedre. Der tænker man bare på hunde, olie og boksmadrasser.”

Skulle være storbysmarte
På baggrund af kritikken har begge borgmestre erkendt deres fejl.

“Set i bakspejlet har vi fejlfortolket, hvor vores styrke som byer ligger,” udtaler Laurids Rudebæk (V), der er borgmester i Tønder. Sammen med Brønderslevs borgmester, Mikael Klitgaard (V), har Rudebæk trukket sloganet tilbage og lover aldrig mere at bruge Wordcutter eller andre reklamebureauer fra hovedstaden.

“Vi troede rigtig, vi skulle være storbysmarte og hyre de dyreste drenge i branchen. Men de ord, der kom ud af det, var helt forkerte, og vi er kun glade for, at Michael Jacksons familie ikke nåede at opdage sloganet, inden det var væk igen,” forklarer Mikael Klitgaard.