Foto: Konstantynov, Bigstock

Foto: Konstantynov, Bigstock

En firkantet hat, der dækker hele hovedet, kan rydde dit liv for ubehagelige reklamer, hadefuld tale og krænkende ytringer.

Bliver du også forarget, når en dansk imam bifalder stening, når en reklame viser en retoucheret krop, eller når Kristendemokraterne åbner munden?

Det er der råd for. En ny anti-krænkelseshat er nemlig kommet på markedet, og den fjerner på teknologisk nyskabende vis alt det anstødelige, som andre mennesker kan finde på at sige og gøre.

“Hatten er lavet af stift, kraftigt lærred på ydersiden, så den ikke falder sammen om dit hoved, og blød fleece på indersiden,” forklarer hattens skaber, Morten Dahl Marcussen, der også tilbyder en version med kalveskind på indersiden til dem, der ikke forarges over det.

Minimerer det krænkende
Idéen til hatten kom efter, at Morten i lang tid havde bemærket, at et utal af ting forarger danskerne. Ja, nogle ting får dem endda til at rase:

“Små, bløde dyr, der må lade livet, er en klar kilde til vrede, men mildere følelser dukker også op i forbindelse med mange andre emner: kønsdebat, islam, busreklamer, Zenia Stampe, logoer på slikposer, alt muligt.”

Derfor startede Morten firmaet No Offence, der skulle udvikle en måde at minimere alt det krænkende på samtidig med, at den fornærmede borger kunne fortsætte sit liv på vanlig vis.

Et trygt og sikkert rum
“Mange efterspurgte et såkaldt safe space, hvor de kunne være afskærmede fra omverdenens negative påvirkninger. Det har vi forsøgt at imødekomme med anti-krænkelseshatten. Det trygge rum er ganske vist lille, men til gengæld helt ufarligt,” siger Morten Dahl Marcussen og understreger, at hatten ikke bare skærmer for visuelle input, men også er 100 % lydisoleret.

“Det har været en teknologisk udfordring at skabe en hat, der både fjerner andre menneskers lyde og tillader luft at komme ind. Men det er lykkedes med en kombination af nanoteknologi og vores egen patenterede lukkemekanisme, der bygger videre på teknologien fra poser til isterninger.”

Over 1000 danskere har allerede lagt bestilling ind på hatten, og Morten håber på at kunne eksportere produktet til både kirker og universiteter i USA, religiøse miljøer i Mellemøsten og den almindelige svenskers hjem.