Foto: iascic, Bigstock

Foto: iascic, Bigstock

Hun troede, hun kunne holde sin pinlige mangel på inspiration skjult, men nu bringer RokokoPosten alle de ækle detaljer frem i lyset. Læs med her!

I stedet for at studere nyhedsstrømmen grundigt og arbejde kreativt med at udvikle en indsigtsfuld og lattervækkende idé til den danske webavis, hun arbejder for, valgte en fake news-skribent i stedet at ty til ufine metoder.

“Jeg ved det godt, det er pinligt, men jeg havde virkelig ikke en eneste idé,” lyder det brødebetynget fra den 42-årige skribent, der efter at have stirret tomt ud i luften i flere sekunder tog den drastiske beslutning, at hun ville lave en clickbait-parodi.

“Det var dumt, men det føltes bare rigtigt. Som om, at så fik jeg da skrevet noget, der ligesom passede til genren,” forklarer hun, men indrømmer, at beslutningen ikke så meget blev truffet med avisen og dens læsere i tankerne:

“Jeg trængte bare til at koble af til nogle afsnit af Venner.”

Ingen nøgne damer
Fake news-skribenten erkender, at clickbait-parodien er mangelfuld i og med, at der hverken er billeder af nøgne damer eller afsindigt nuttede kattekillinger.

Skribenten forsøger at bortforklare sin fejl ved at hævde, at hun prøvede at hæve genren over det sædvanlige niveau. Hun kan dog godt høre, at det klinger hult og fortsætter derfor rækken af indrømmelser:

“Jeg var bare for doven, okay?”

For træt til at sige mere
Selvom skribenten erkender, at clickbait-løsningen er letkøbt, underlødig og dårligt udført, vil hun ikke beklage, at hun skrev den.

“Næh, egentlig ikke. Og jeg gider heller ikke snakke mere. Jeg er træt, så kan vi ikke bare sige, at det var det?” spørger hun i stedet.

Selv spørgsmålet om, hvorvidt idéen blev valgt for pengenes skyld, besvarer hun blot med et:

“Hvad tror du selv?”

Som et troværdigt medie afholder RokokoPosten sig fra at gisne. Dog taler meget for, at der ikke er tale om idéforladthed, men snarere et skjult forsøg på at lokke læserne til at klikke sig ind på webavisens hjemmeside i stedet for at nøjes med Facebook-opslaget.

Som mange andre webaviser indhenter fake news-mediet nemlig en del af dets indtægt ved at plage dets læsere med et absurd antal annoncer.