Det fuldstændig flade terræn og den snorlige strækning fra Middelfart til Nyborg gør sporarbejde til et mareridt, siger en dansk ekspert.
Den ene pendler efter den anden er selvantændt i raseri over konstante forsinkelser over Fyn, mens Banedanmark, som vedligeholder de danske jernbaner, har fået massiv kritik for forsinket sporarbejde.
Men nu får Banedanmark opbakning fra uventet side.
En umulig opgave
Det er professor og leder af Københavns Universitets Center for geologiske transportstudier, Rikke Smed, der nu tager selskabet i forsvar.
“Hvis man ser på Fyns flade terræn og banens nærmest lineallige sporføring, bør det være åbenlyst for alle, at Banedanmark er på en stort set umulig opgave,” siger hun.
“Prøv at se på Østrig og Schweiz. De skal bare sprænge sig gennem bjerge og bygge broer over slugter, når de vil etablere bjergbaner. Fyn er til sammenligning flad som en pandekage, og strækningen er snorlige,” siger hun, mens hun kaster et misundeligt blik på et geologisk kort over Alperne.
Rikke Smed er imponeret over, at det i en årrække er lykkedes for DSB og Banedanmark at have togdrift over Fyn.
“Jeg mener, at det ikke er for meget at kalde tog på Fyn for jernbanernes svar på humlebien, der ikke ved, den ikke kan flyve, men gør det alligevel,” siger hun og tilføjer:
“Bare det at asfaltere på øen er en kæmpe bedrift.”
Oplever afsindige ting
Fra Banedanmarks side er man lettet over, at videnskaben bekræfter, at opgaven med at køre tog fra Middelfart til Nyborg er langt mere udfordrende, end mange i offentligheden antager.
“Rigtig mange har ingen forståelse for, hvor komplekst det er at placere aflange stykker jern på en plan overflade, hvor alt kan ske. Og tro mig, vi har oplevet vanvittige ting, afsindige ting”, fortæller pressetalsmand Mark Eriksen, tydeligt animeret.
“Vi har haft situationer med alt lige fra meget højt græs til en ræv, som stod i vejen for den meget store maskine, der lægger sporene. Vi har også oplevet dramatiske tilfælde, hvor medarbejderne har fået pollen eller endda nedfaldende blade i øjnene,” siger han og fortæller, at medarbejderne sågar har rapporteret om støvregn ved flere lejligheder.