Foto: Leif Jørgensen, Wikimedia Commons

Foto: Leif Jørgensen, Wikimedia Commons

Direktør for Aarhus Letbane vurderer, at der er gode chancer for, at åbningen af letbanen faktisk kommer til at foregå efter planen senere i dag.

“Indtil videre tyder alt på, at alt er klar til åbningsfesten denne gang.”

Sådan lyder de optimistiske meldinger fra Caroline Rehfeld Moshøj, der har været direktør for Aarhus Letbane siden 2108.

Der har ellers været masser af udfordringer for letbanen, som har været planlagt til åbning “lige om lidt”, siden Aarhus var kulturhovedstad tilbage i 2017.

Først var der problemer med etableringen af kørestrøm, så den først planlagte åbning den 3. juni 2017 måtte udskydes i flere måneder. Dernæst dumpede letbanen Trafikstyrelsens sikkerhedstest, så den store åbningsfest den 23. september 2017 måtte aflyses.

Nye skinner om kransekagebjerget
Siden da har alt fra konkurser, dårligt vejr og udviklingen af nye teknologier sat en stopper for i alt 499 planlagte åbninger. Det har dog ikke taget modet fra hverken politikere eller ansatte på letbaneprojektet, fortæller Aarhus’ borgmester, Louise Bundsgaard Wammen.

“Man siger jo, at 500. gang er lykkens gang,” siger hun.

Også tognørden Benny Kariyawasam er optimistisk, omend han synes, at de mange aflysninger i sig selv er en fest værdige.

“Jeg er så fascineret af letbanens historie. Min oldefar tog fra Roskilde til Aarhus, da letbanen skulle åbne for anden gang, og siden da har letbanens historie fyldt meget i min familie,” siger han og fortsætter:

“Jeg er særligt glad for historien fra 2038, hvor kransekagebjerget, der blev bygget af al den kransekage, der gik til spilde på grund af aflyste åbningsfester, pludselig var blevet så stort, at man var nødt til at flytte skinnerne omkring det. Og så er der jo den fra 2111, hvor det stod klart, at letbanevognene ikke kunne køre på de næsten 100 år gamle skinner, så man var nødt til at fjerne dem alle og udskifte dem med nye.”

Kan stadig nå at gå galt
Med kun fire timer til den planlagte åbningsfest forventer hverken Louise Bundsgaard Wammen eller Caroline Rehfeld Moshøj, at åbningsfesten bliver aflyst igen. Ingen af dem tør dog love, at det rent faktisk lykkes denne gang.

“Der kan selvfølgelig stadig nå at gå noget galt,” siger Louise Bundsgaard Wammen, der dog krydser fingre for, at det lykkes:

“Det ville da være fantastisk, hvis vi faktisk formår at få letbanen til at køre kun 100 år senere, end det oprindeligt var planlagt.”