Foto: BALL AEKKARAT, Bigstock

Foto: BALL AEKKARAT, Bigstock

Tast 5, hvis du vil købe mælk, og 17, hvis du mangler æg. Snart kan du foretage dine indkøb nænsomt guidet af en computerstemme og en båndsløjfe med Lionel Richies udødelige klassiker “Hello”. 

Når du køber ind, har du hidtil været henvist til at gå alene rundt med din kurv og finde de varer, du har brug for. Men denne triste tilstand ophører snart. I stedet vil du som det første komme ind i en entré, hvor du i adskillige minutter – i heldigste fald helt op til en halv time – kan høre Lionel Richies dejlige klassiker ”Hello” i båndsløjfe.

Det er Dansk Supermarked, der på forsøgsbasis vil åbne i første omgang ti Netto- og Føtex-butikker efter et servicekoncept, der er inspireret af telefonsluser.

”Alle kundeundersøgelser viser, at folk synes, at de har fået god service på telefonen. Så tænkte vi: Hvorfor ikke gøre det samme i vores supermarkeder?” siger chef for innovation og trivsel Kåre Bang.

Simpelt som at taste 3 eller 5
I entréen, hvor du hører Lionel Richie, vil du blive mødt af en computer, der fortæller dig, at du med fordel kan gå hjem og se, om du ikke kan klare dine indkøb på nettet. Hvis du alligevel hænger på, spørger den, hvad du ønsker at købe. Dine svar afgør, hvilken vej du bliver sluset ind i selve supermarkedet. Hvis du skal købe mælk, vil du blive ledt direkte hen til køleskabene med mejerivarer.

”Og her kommer det rigtig fine,” fortæller Kåre Bang og fortsætter:

”Hvis kunden også skal bruge for eksempel sæbe eller elektronikvarer, kan han eller hun bare gå tilbage til indgangen og begynde forfra. Sådan bliver man ved, indtil man har alle sine varer. En kunde, der er kommet til at trykke forkert på skærmen – eller som bare gerne vil høre mere Lionel Richie – kan gå tilbage og begynde forfra. Det er nemt og intuitivt og lige så simpelt som at taste 3 eller 5 på telefonen.”

Flere tilbud om kundeundersøgelser
Det store klimaks kommer, når du skal betale. Her vil du opleve en hidtil uhørt venlighed og mange gode ønsker til dig, din dag og din familie – og som en ekstra service bliver du indbudt til at deltage i en kundeundersøgelse.

Siger du ja til dette, vil du få dage senere få besøg af en medarbejder fra Dansk Supermarked, der smiler til dig, mens du udfylder et spørgeskema.

De ti forsøgssupermarkeder åbner i april. Kunder er velkomne mandage, tirsdage og torsdage mellem 10 og 14.