Foto: Oksana Byelikova, Bigstock

Kvinders stemmeret, forårsruller og Cockney-engelsk stammer fra mennesket, og mennesket stammer fra Østafrika, lyder det fra Kenya Airways. SAS er enige og undskylder deres “upassende kulturelle appropriation”.

Ifølge en nylig reklamevideo fra SAS har de nordiske lande lånt fænomener som demokrati, smørrebrød og kvinders stemmeret fra andre lande og kulturer. Absolut intet kommer fra Skandinavien selv, lyder det i videoen.

Det budskab er Kenya Airways enige i. Det kenyanske flyselskab har nemlig udsendt deres egen reklame, hvor en række af de ansatte påpeger, at blandt andet kvinders stemmeret, forårsruller og dialekten Cockney-engelsk kommer fra Afrika.

“Forårsruller kommer fra mennesker. Og mennesker kommer fra Afrika. Lige her,” siger en ung pilot og peger på Lake Turkana, hvor man i 1984 fandt et skelet af en af menneskeartens forfædre, en såkaldt Homo ergaster.

Upassende kulturel appropriation
I Kenya Airways-videoen kommer de medvirkende til den konklusion, at fordi alting stammer fra Østafrika, bør hele verden rejse derhen. Et udsagn, som SAS har erklæret sig enige i.

“Det er så godt set af det kenyanske folk. Vi har gjort os skyld i upassende kulturel appropriation ved at vise, hvordan skandinaver stjæler ting fra resten af verden, når vi burde have ladet være,” lyder det fra en talsperson, der opfordrer til, at ingen i hverken Sverige, Norge eller Danmark fremover lader sig inspirere af noget som helst fra udlandet.

“Alting kommer fra Østafrika, og der skal det forblive. Undtagen racisme, den kommer fra os.”

Vil gøre mennesket til trademark
I Botswana er man imidlertid ikke begejstret for den kenyanske video.

Ifølge nyere forskning befinder menneskehedens vugge sig i vores land,” siger præsident Mokgweetsi Masisi, der ønsker at lægge sag an mod Kenya for at have approprieret menneskearten.

“Det kan godt være, at Botswana ikke eksisterede dengang – eller før 1966 – men vi ejer mennesket og ønsker at gøre det til vores trademark, ligesom Kellogg’s eller Coca-Cola.”

Også her er SAS enige, forklarer talspersonen.

“Vi har ikke noget imod at undlade at bruge mennesker i vores reklamer. Det er det mindste, vi kan gøre som de kulturløse, imperialistiske svin vi er.”