Sundhedsstyrelsen har givet tilladelse til, at børnehavebørn kan behandles med beroligende medicin, men understreger, at de ikke skal være forsøgskaniner.
Efter i ugevis at have været indespærret med forældrene viser mange børnehavebørn tilpasningsvanskeligheder, efter at de mandag begyndte i børnehaven. Det belaster pædagogerne i en sådan grad, at flere børnehaver allerede har fået et påbud fra Arbejdstilsynet, som siger, at pædagoger og pædagogmedhjælperes helbred er i fare.
Men nu kommer Sundhedsstyrelsen de trængte faggrupper til undsætning. Fra mandag den 27. april kan landets børnehaver nemlig give urolige børn beroligende medicin.
“Det er ikke et forsøg. Vi bruger ikke børn, pædagoger eller lærere som forsøgskaniner. Det er ikke hensigten. At give børnene beroligende medicin er efter vores vurdering fuldt ud sundhedsmæssigt forsvarligt,” siger styrelsens direktør, Søren Brostrøm.
Et stærkt værktøj
Beslutningen vækker glæde hos Elisa Rimpler, formand for BUPL, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund.
“Tvangsmedicinering vil være et stærkt ressourceværktøj for vores medlemmer. Rigtig mange børn har det svært, selv om vi gør, hvad vi kan, for at skabe en tryg, behagelig, sikker og ny hverdag,” siger hun.
Rimpler er klar over, at tvangsmedicineringen kan opfattes som grænseoverskridende, men fastholder, at den er nødvendig for at sikre arbejdsgangen i børnehaverne.
“Det lille drys beroligende medicin vil ikke skade børnene og giver os tid til at desinficere legetøj, møbler og kaffekander. Forældrene vil desuden kunne hente deres børn og få dem hjem uden gråd og scener,” forklarer hun.
Erfaringer hentet i Køge
Sundhedsstyrelsens beslutning bygger på erfaringer fra intensivafdelingen på Køge Sygehus. Over flere måneder i 2016 skruede man op for den beroligende medicin hos de indlagte, hvilket frigjorde betydelige ressourcer.
“Anvendelsen af tvangsmedicinering gav personalet frihed til at koncentrere sig om andre og mere væsentlige opgaver end patientpleje. De erfaringer kan overføres direkte til landets børnehaver. Det er et godt eksempel på erfaringsudvekling i det offentlige, og det understreger statens styrke og nødvendighed,” fastslår børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S).