Flere og flere rengøringsassistenter folder kun kluden to gange i stedet for tre. Forskere taler om et regulært paradigmeskift. Fagforeningen Rengøring og Service går nu til modangreb med kampagnen “Fold tre gange, så bli’r skidtet bange” med Linda P og Simon Jul som frontfigurer.
Først dypper man kluden i en spand vand og vrider den nænsomt – men husk, det er kluden og ikke håndleddene, der skal vrides! Så folder man kluden én gang, to gange, tre gange – og så har man hele 16 rene overflader til sin kamp mod skidtet.
Denne remse lærte Heidi Damgaard på 29 år, da hun startede som rengøringsassistent for næsten ti år siden, og indtil for nylig har hun givet den videre, når hun har oplært nye assistenter. Men Heidi er en af de mange, der har opdaget, at det halve kan være nok:
“Jeg folder kun kluden to gange. Det giver 8 flader at arbejde med, og det er altså rigeligt til de fleste opgaver,” fortæller Heidi Damgaard, der for fire år siden startede sit eget hjemmeservicefirma i Bogense på Fyn. Og hun er langt fra den eneste, der er gået bort fra den traditionelle 16 siders-metode.
Ungdomsoprør i rengøringsbranchen
Virksomhedsantropolog Janus Torp-Andersen taler om et regulært paradigmeskift i rengøringsbranchen.
“Der er tale om en lang række innovative unge, der har modet til at gøre op med traditioner, der er gået i arv fra generation til generation,” udtaler antropologen og peger på en model, han har opstillet for at visualisere tendensen:
“Metoder til rengøring af vandrette flader med fugtig klud har stort set ikke ændret sig i perioden 1900-2000. Men efter årtusindskiftet er der opstået, hvad jeg nærmest vil betegne som et ungdomsoprør i rengøringsbranchen. 8 siders-metoden vinder indpas, og det er ikke usandsynligt, at 16 siders-metoden forsvinder helt.”
Kendte komikere til kamp for 16 siders-metoden
I rengøringsassistenternes fagforening, Rengøring og Service, er man dybt bekymret over udviklingen. Derfor har man iværksat kampagnen “Fold tre gange, så bli’r skidtet bange” for at uddanne og bevidstgøre unge rengøringsassistenter. Det fortæller konsulent i Rengøring og Service, Ingrid Oest.
Kampagnen bruger Facebook og YouTube til at sprede små, informative undervisningsvideoer om 16 siders-metoden. I videoerne viser kendte komikere som Linda P og Simon Jul, hvordan 16 siders-metoden er 8 siders-metoden langt overlegen og forklarer på en ungdommelig og pædagogisk måde, at det er langt mere professionelt og rengøringsagtigt at folde tre gange frem for to.
Og der er hårdt brug for kampagnen, mener Ingrid Oest. Både for rengøringsfagets og de unges skyld:
“Der er tale om et massivt svigt af den unge generations rengøringsassistenter, hvis vi ikke lærer dem, at de sætter deres værdighed på spil, når de kun folder kluden to gange. Det næste bliver jo, at de bare krøller den sammen ligesom amatørerne,” gyser hun.