Foto: rvlsoft, Bigstock

Foto: rvlsoft, Bigstock

Facebooks nye reaktionsknapper skal kunne udtrykke nuancerede følelser som “jeg er uenig, men vil alligevel gerne score dig” og “flotte farver på billedet, men din nye frisure stinker”. Det mener en gruppe Facebook-brugere.

Et “wow” kan betyde mange ting. Derfor gør det kun ondt værre, at Facebook har lanceret flere reaktionsknapper som supplement til den kendte “synes godt om”. Det mener flere Facebook-brugere, der har lavet en gruppe for at kræve endnu flere muligheder.

“Vi forlanger, at Facebook gør det muligt at udtrykke sig specifikt og nuanceret i stedet for bare at give udtryk for en overfladisk følelse, der kan betyde tusind ting. Så i stedet for bare at vælge ‘wow’ skal man kunne vælge fx ‘wow, jeg havde ikke forventet, at du turde stå frem med den holdning’ eller ‘wow, det er den grimmeste hund, jeg nogensinde har set’,” siger 27-årige Jonas Munk, der læser psykologi og har startet Facebook-gruppen.

Skaber usikkerhed
Han mener, at de nye reaktionsknapper skaber angst og usikkerhed på grund af det øgede antal muligheder for at misforstå hinanden.

“Da man kun kunne like et opslag, var usikkerheden mere åbenlys. Dengang vidste vi, at et ‘like’ kunne betyde alt fra ‘fuldstændig enig’ til ‘jeg mener noget andet, men vil gerne score dig’. Med de her ekstramuligheder skaber Facebook en falsk følelse af, at folk kan give udtryk for lige præcis det, de føler, men i virkeligheden mangedobler de bare usikkerheden,” siger han.

Nej til kommentartvang
Hos Facebook ønsker man dog ikke at udvide reaktionsmulighederne i det omfang, Jonas Munk og hans ligesindede ønsker.

“De lyder ærligt talt som nogle kontrolfreaks, der har behov for at styre, hvad folk tænker,” siger udvikler Monica Lilholm og tilføjer, at man må skrive en kommentar, hvis man har behov for at uddybe sin reaktion.

Men det er ikke nok, mener Jonas Munk:

“Man skal ikke tvinges til at kommentere, hvis man vil forklare, at man ‘er vild med’ et opslag, fordi farven på solnedgangen er rigtig flot og ikke fordi, personen på billedet har en flot frisure eller pæne tænder. Facebook må tage højde for den slags nuancer og implementere alt som muligheder, man kan vælge med et enkelt klik.”