Foto: Public domain, Maxpixel

Foto: Public domain, Maxpixel

Et konstant mediebombardement af sensationelle og stort opslåede advarsler mod mere eller mindre teoretiske trusler er et gigantisk problem. Det siger en ekspert, der har forsket i emnet.

Steen Wulff er professor i mediepsykologi ved Roskilde Universitet, og han har netop lagt sidste hånd på et forskningsprojekt, hvor han undersøger, hvordan advarsler bliver fremsat og udbredt på de moderne medieplatforme.

Overdrivelse er et ufatteligt stort problem
Ifølge Steen Wulff spredes de mange advarsler med lynets hast på både klassiske og sociale medier i dag, fordi der foregår en intens og benhård kamp for at tiltrække opmærksomhed fra seere, lyttere og læsere.

“Medierne bombarderer os konstant med advarsler mod alt mellem himmel og jord, lige fra asteroider til flekslån og energidrikke. Alle disse advarsler stresser læserne og gør dem desuden både ligeglade og angste. Det indebærer en enorm og dødsensfarlig risiko for, at vi ikke reagerer hensigtsmæssigt, når vi får en advarsel om noget, der rent faktisk er farligt for os,” siger han.

Steen Wulff fortæller også, at det er fristende for journalister, redaktører og andre mediefolk at udforme historier, der på sensationalistisk vis er bygget op omkring advarsler. Det sker ud fra en formodning om, at disse er særligt egnede til at få læseren til at føle uro for en potentiel trussel og dermed tiltrække sig opmærksomhed.

“Typisk vil journalister også være fristet til at overdrive advarslerne, særligt hvis de kommer fra forskere og eksperter, og fremstille det relevante problem som meget stort i overskrift, underoverskrift og afsnitsoverskrifter. De ignorerer dermed ofte enhver nuance i advarslerne, og det kan på længere sigt medføre ikke alene menneskehedens undergang men også udslettelsen af alt liv på jorden,” siger han.

Boykot alarmistiske artikler
Steen Wulff understreger, at det ikke er den enkelte advarsel, som udgør et problem, men derimod den konstante strøm af advarsler, som læsere og seere bliver udsat for.

“Den kumulative effekt af advarsler om alle mulige ting risikerer at overvælde folk på længere sigt, og derfor mener jeg, at der er behov for, at vi begynder at forholde os meget mere kritisk til alle de advarsler, der cirkulerer i medierne. Eksempelvis kan man simpelthen boykotte artikler, som insisterer på at spille på læsernes frygt og gør brug af alarmistiske virkemidler.”